×

Mesaj

Funcția de mail a fost temporar dezactivată în acest site de către administrator.

Categorii în Română


Pe măsură ce subiectul resurselor educaționale deschise ajunge în atenția din ce în ce mai multor asociații și instituții, Fundația Soros România, Asociația pentru Tehnologie și Internet și Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România propun alcătuirea unei Coaliții pentru Resurse Educaționale Deschise.

Cele 3 asociații au semnat pe 30 octombrie 2013 un Memorandul de Înțelegere ce poate fi descărcat din coloana din dreapta a ecranului și al cărui text este redat la sfârșitul acestui articol. Coaliției pentru Resurse Educaționale Deschise i se pot alătura orice persoane sau organizații ce sprijină și promovează conceptele de acces deschis și resurse educaționale deschise în România.

În cazul în care doriți să semnați acest acord vă rugăm să trimiteți adeziunea dvs la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.


Memorandul de Înțelerege


Fundația Soros (FS), cu sediul în București, str. Căderea Bastiliei nr. 33, sector 1, cod 010613, reprezentată prin Gabriel Petrescu, în calitate de Director Executiv

Asociația pentru Tehnologie și Internet (APTI), cu sediul în București, sector 1, str. Nicolae Titulescu nr. 1, bl. A7, reprezentată prin Bogdan Manolea, în calitate de Director Executiv

și

Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România (ANBPR), cu sediul în București, Bulevardul Unirii nr. 22, reprezentată prin Dragoș Adrian Neagu, în calitate de Președinte

recunoscând rolul important pe care îl au materialele educaționale pentru creșterea calității în educație,

având în vedere Agenda Digitală pentru România și inițiativa europeană privind „deschiderea” educației și dezvoltarea competențelor prin utilizarea noilor tehnologii,

în contextul elaborării primelor manuale digitale și al creșterii gradului de utilizare al tehnologiilor informației și comunicațiilor,

au convenit să încheie prezentul Memorandum de înțelegere privind următoarele:

ART. 1

Prin prezentul memorandum se constituie Coaliția pentru Resurse Educaționale Deschise, la care se poate alătura orice persoană sau organizație ce sprijină și promovează conceptele de acces deschis și resurse educaționale deschise în România.

ART. 2

Prezentul parteneriat are în vedere colaborarea părților în scopul de a sprijini accesul deschis la resurse educaționale și atribuirea de licențe deschise la materialele astfel create.

ART. 3

Părțile semnatare cooperează în vederea desfășurării unor activități de informare și promovare a producerii și utilizării de materiale educaționale, sub o licență deschisă, ce permite folosirea, distribuirea și adaptarea.

ART. 4

Părțile semnatare își desfășoară activitățile în spiritul politicilor publice privind accesul deschis.

ART. 5
Punerea în aplicare a prezentului memorandum se realizează prin orice modalitate convenită de părți, inclusiv prin desfășurarea de proiecte, evenimente, programe, comune.

ART. 6

În sensul prezentului memorandum, resursele educaționale deschise cuprind materiale pentru predare și alte materiale cu scop educațional, distribuite sub o licență care permite utilizarea, împărțirea și adaptarea lor.


Semnat astăzi, 30.10.2013, la București, în 3 exemplare originale, în limba română.


Semnatari:

Fundația Soros România
Asociația pentru Tehnologie și Internet
Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România
Mihai-Stanislav Jalobeanu - profesor Universitatea de Vest „Vasile Goldiș”, Arad, România
SC eLearning & Software SRL - Partener Moodle autorizat pentru România
ActiveWatch - Agenția de Monitorizare a Presei
Claudia Popescu - șef Serviciu de informare și formare continuă Biblioteca Județeană "George Barițiu" Brașov
Biblioteca Județeană "George Barițiu" Brașov în calitate de Centru Județean de Formare și Centru de excelență pentru servicii și activități educaționale destinate copiilor 



Resursele Educaționale Deschise provoacă o schimbare majoră în educație. Cu ajutorul acestui tip de resurse trecem la un sistem de învățare în care vârsta, locul de pe glob și posibilitățile financiare nu mai sunt relevante pentru a avea acces la materiale educaționale, fie ele cursuri, manuale, exerciții, teste sau jocuri educative. Mai mult, avem acces la mai mulți profesori, la mai multe forme de învățământ și putem contribui efectiv la perfecționarea resurselor de învățare datorită modului liber în care sunt licențiate resursele educaționale. Și asta nu doar exclusiv în mediul digital sau neapărat având acces la Internet.

Ce înseamnă Resurse Educaționale Deschise?

Resursele Educaționale Deschise sau OER (cum găsim foarte des prescurtat – vine de la Open Educational Resources) sunt materiale pentru învățare, predare, cercetare sau alte scopuri educaționale pe care le poți folosi, adapta și redistribui liber, fără constrângeri - sau cu foarte puține restricții - legate de drepturile de autor. Materialele pot fi cursuri, planuri de lecții, prezentări, cărți, manuale, teme pentru acasă, chestionare, activități în clasă sau în laborator, jocuri, simulări, teste, resurse audio sau video și multe altele puse la dispoziție în format digital sau pe un suport fizic și la care ai acces liber.

La ce se referă deschis?

Resursele deschise sunt cele la care ai acces gratuit sau cu o taxă moderată, de oriunde din lume și de pe orice tip de platformă – de pe calculator, de pe tabletă sau de pe telefon. Totuși, OER nu sunt numai resursele digitale sau cele asociate platformelor de e-Learning. OER pot fi și resurse în format fizic, tipărite.

Cât de liber?

Din punctul nostru de vedere, pentru a fi catalogate resurse educaționale deschise, acestea trebuie să fie gratuite sau să aibă un cost redus, să fie accesibile de oriunde din lume și de pe orice tip de tehnologie, plus să aibă o licență liberă. Totuși, acesta nu este un punct de vedere universal acceptat și există mai multe definiții pentru resursele educaționale deschise. De exemplu, în definiția adoptată de UNESCO este cuprinsă și partea de licențiere liberă, în schimb OER Commons nu menționează tipul de licență pe care ar trebui să-l aibă resursele.

Ce este o licență liberă?

Înainte de a răspunde la întrebare este important de precizat că atunci când creezi o operă beneficiezi automat, prin efectul legii, de toate drepturile de autor: reproducerea (realizarea de copii), distribuirea (vânzare, transmiterea în original și a copiilor), închirierea, importul, împrumutul (prin instituții care permit accesul publicului), realizarea de opere derivate (de exemplu traduceri, adaptări), comunicarea publică, radiodifuzarea și retransmiterea prin cablu.

Tu decizi asupra tuturor celor de mai sus, dacă și în ce condiii sunt posibile, iar nimeni (decât cu excepții foarte limitate) nu poate reproduce, distribui, modifica, adapta, traduce etc opera ta fără a îți cere permisiunea. În oricare din cazurile în care cineva îți folosește opera fără a avea permisiunea ta explicită, acesta poate fi acționat în instanță.

În cazul în care îți dorești ca ceilalți să distribuie, adapteze și modifice opera ta fără a îți mai cere permisiunea, poți aplica o licență liberă. Exemple de licențe libere sunt licențele Creative Commons, pentru opere text, video sau imagine sau GNU GPL, pentru programe de calculator.

Cum aplic o licență liberă?

Putem lua exemplul licențelor Creative Commons pentru că sunt foarte ușor de aplicat și nu presupun să te înregistrezi sau să plătești vreo taxă. Site-ul http://creativecommons.org/choose/ este o unealtă care te ajută, răspunzând la câteva întrebări simple, să obții exact licența care ți se potrivește și să o aplici operei tale.

La ce mă ajută OER?

Oferă posibilitatea de a crea și de a colabora la realizarea de materiale de care oricine, de oriunde din lume se poate folosi, pe care le poate distribui și pe care le poate re-mixa și re-adapta. OER sporesc creativitatea și inovația și fac educația mult mai accesibilă pentru oricine, indiferent de vârstă, așezare pe glob sau posibilități financiare. Prin OER îți poți personaliza cursurile, poți decide cât și cum înveți și îți oferă posibilitatea de a contribui la perfecționarea materialelor educaționale pentru a crea un produs adaptat nevoilor de învățare.

În această rubrică din site ne dorim să completăm și cu alte informații despre OER și să uploadăm diferite prezentări, înregistrări și materiale despre resursele educaționale deschise. Primul material creat pe acest subiect este o broșură pe care o puteți descărca din partea stângă a site-ului (și în format .pdf și în format .odt; iar la finalul articolului o puteți răsfoi). Broșura se numește „Conținut deschis - licențe libere și resurse educaționale deschise" și cuprinde informații despre drepturile de autor, licențele libere și resursele educaționale deschise. Materialul a fost creat în cadrul unui proiect de informare și conștientizare despre resursele educaționale implementat de Asociația pentru Tehnologie și Internet în parteneriat cu Fundația Soros și Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România ce se va desfășura în perioada octombrie 2013 - martie 2014.

Primele prezentări și înregistrări video din cadrul proiectului le găsiți în link-urile de mai jos:

15 noiembrie, Brașov - Colocviul Internațional Științe Sociale și ale Comunicării

Privire asupra Resurselor Educaționale Deschise

11 octombrie, Sibiu - Conferința Națională ANBPR 

 

Broșură: Conținut deschis - licențe libere și resurse educaționale deschise
 
Revenim cu mai multe materiale, pe măsură ce proiectul avansează.


Astăzi a fost trimisă o scrisoare deschisă Ministrului Educației Naționale, Remus Pricopie și Ministrului delegat pentru învățământ superior, cercetare științifică și dezvoltare tehnologică, Mihnea Costoiu.BadgeAD2013

Semnatarii au solicitat următoarele:

1. includerea principiilor Accesului Deschis ca modele inseparabile de comunicare, diseminare și parte a transferului tehnologic în noul document de Strategie Națională pentru Cercetare, Dezvoltare Tehnologică și Inovare a cărui proiect de elaborare încă nu s-a încheiat;
2. includerea Accesului Deschis ca parte indispensabilă a politicilor de acordare a finanțării pentru sectorul de cercetare public românesc;
3. declararea clară a Accesului Deschis ca un prim context de realizare a unei infrastructuri electronice de cercetare națională prin alocarea de resurse destinate valorificării rezultatelor programelor și proiectelor de cercetare;
4. evaluarea sistemului național de biblioteci publice și universitare ca o rețea electronică gata pentru a prelua rolul principal în efortul de diseminare și eficientizare a costurilor de comunicare;
5. o precizare oficială ca răspuns la această scrisoare deschisă a politicilor și resurselor alocate în acest moment Accesului Deschis la rezultatele de cercetare.

Documentul poate fi descărcat de mai jos.

default  Scrisoare deschisă pentru Accesul Deschis la rezultatele de cercetare românești (14.31 kB)
Comment (0) Hits: 1586
Dragi colegi în această săptămână veți auzi mai mult ca oricând știri privind Accesul Deschis. În ajutorul acțiunilor voastre am pregătit două materiale care printate ar putea să vă fie sprijin.
Primul material este afișul iar cel de-al doilea este pentru popularizarea evenimentelor.

AfisSaptamanAccesuluiDeschis2013 AfisSaptamanAccesuluiDeschis2013eveniment 
BadgeAD2013

Pentru printare descărcați de mai jos materialele în format pdf.

pdf  Afiș Săptămâna Accesului Deschis 2013 (1.66 MB)
pdf  Afis de promovare Saptamana cu Acces Deschis (1.08 MB)

Comment (0) Hits: 2209
alt text
lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem lorem  lorem loremdescriere imagine
Biblioteca universității dezvoltă depozitul digital „Arthra" (o implementare DSpace), care conține următoarele tipuri de documente:

Arthra repository logo
a) rezumatele tezelor de doctorat (catalogare, indexare, încărcare fișier);

b) articolele analelor universității (într-o primă fază, au fost identificate acele anale care sunt în acces deschis și s-a început lucrul cu acestea);

c) bibliografiile furnizate facultăților/departamentelor, în cadrul acțiunilor de acreditare a specializărilor, ierarhizare; cercetări bibliografice; bibliografii resurse online în acces deschis; organizarea lor este pe domeniile din universitate (punct propus și dezvoltat de subsemnata, în vederea unei mai bune gestionări a informarii bibliografice);

Biblioteca se află într-o campanie de promovare a serviciilor și a depozitului digital. Împreună cu doamna Mioara Voncilă, șef serviciu bibliotecă, am făcut prezentări la 3 facultăți din 15. Acestea au luat contact și au examinat modelul de contract pe care îl găsiți atașat articolului. A fost întocmit un chestionar pe care l-am distribuit participanților în vederea completării lui pe parcursul întâlnirilor pentru a evalua și identifica nivelul de receptare și atitudinea lor legate de accesul deschis.
Comitetul Reprezentanților Permanenți

Pregătirea reuniunii Consiliului (Competitivitate) din 18-19 februarie 2013 Informațiile științifice

(a) Comunicarea Comisiei „Către un acces mai bun la informațiile științifice: Sporirea beneficiilor rezultate din investițiile publice în cercetare”
(b) Recomandarea Comisiei privind accesul la informațiile științifice și conservarea acestora

- Dezbatere de orientare
Comment (0) Hits: 6375
Nelly Ţurcan, dr., conferenţiar universitar, USM 
VIZIBILITATEA PRODUCŢIEI ŞTIINŢIFICE A REPUBLICII MOLDOVA ŞI PROVOCĂRILE ACCESULUI DESCHIS 

Conferinţa Ştiinţifică Internaţională Aniversară, UNIVERSITATEA LIBERĂ INTERNAŢIONALĂ DIN MOLDOVA
16-17 octombrie 2012, Chişinău
Comment (0) Hits: 2934

Subcategorii

Această secțiune dorește să vă ofere o introducere la standardele utilizate pentru construirea depozitelor și pentru a le face să comunice. De asemenea, certificarea acestor servicii esențiale este la fel de importantă pentru că este o recunoaștere a eforturilor instituției pentru a asigura un cadru de diseminare de top.

Standardele sunt utilizate pentru a regula modul în care informația este stocată și trece din depozit în depozit iar certificatele garantează faptul că depozitul respectă setul comun de reguli proiectat să ușureze comunicarea și diseminarea.

Această secțiune trebuie privită ca fiind inițierea într-o problemă sensibilă care privește reglementarea și codurile comun acceptate.

Standardele trebuie tratate ca fiind coduri comun acceptate pentru a trata subiecte și aplica practici într-o manieră unitară atunci când sunt vizate problemele de comunicare științifică. O parte a documentelor vizate sunt sprijinite prin adoptarea de către forurile internaționale de profil precum ISO, NISO, DIN, OASIS, BSI sau altele similate. Pentru a obține efectele maxime în ceea ce privește diseminarea eficientă, standardele de comunicare utilizate pentru elaborarea serviciilor de agregare și colectare, acestea trebuie să fie deschise sau să se bazeze pe tehnologii deschise. Aceasta este și singura cale de a atinge interoperabilitatea.

În acest moment există inițiative și proiecte al căror scop este de a clarifica ce este un depozit de încredere și care ar fi criteriile pe care depozitele trebuie să le întrunească pentru a atinge acest statut? Trebuie punctate câteva dintre cele mai importante activități:

- nestor (agenție germană care oferă bibliotecilor, arhivelor și muzeelor informații și training privind prezervarea digitală – Criteriile pentru depozitele digitale de încredere de lungă durată – versiunea 1

- OAIS (2002) „Model de referință pentru un sistem informațional deschis de arhivare (OAIS): CCSDS 650.0-B:Cartea Albastră”. Editat de Comitetul consultativ pentru sisteme de date în domeniul spațial

- Digital Curation Centre and DigitalPreservationEurope, „Metoda de auditare a depozitelor digitale bazată pe evaluarea riscului, v. 1.0

- CRL (Center for Research Libraries) – TRAC: Auditarea și certificarea depozitelor de încredere: criterii și lista de verificare

- Cerințe de bază

În fine, binecunoscutul Certificat DINI, care poate fi considerat a fi una dintre cele mai concise forme exprimate pentru cerințele pe care un depozit trebuie să le întrunească pentru a primi calificarea „de încredere”. DINI oferă controlul de calitate pentru servicii pentru documente și publicații. În același timp DINI face și recomandări în ceea ce privește viitoarele dezvoltări.

Prezentări legate de Accesul Deschis și date deschise.

Această categorie are drept țintă realizarea unei structuri care să evidențieze instrumentele care sunt la îndemâna cercetătorilor pentru un nou mod de a colabora și distribui rezultatele științifice, fie că sunt din propriul domeniu sau cel interdisciplinar.
Evidențierea instrumentelor folosite pentru a evalua contribuțiile științifice.
Sunt descrise cele mai interesant și mai noi alternative de publicare a conținutului științific și a datelor.

Toate informatiile care tin de administrarea comunitatii.

Text descriptiv al siteului.

Definiții care au fost extrase din documentele cercetării românești
Acesta va fi timeline-ul Accesului Deschis
Unitățile de măsurare a timpului care vor fi utilizate
Reperele lunii ianuarie.
Repere luna februarie.
 
 
 
Cercetătorii români vor găsi aici materiale care să-i ajute să înțeleagă mai ușor avantajele publicării propriilor rezultate de cercetare în regim de Acces Deschis. Îi invităm pe toți să preia și să popularizeze printre colegi aceste informații utile.
Bibliotecarii indiferent de specializarea instituției pe care o servesc, au misiunea de a găsi cele mai eficiente căi de comunicare a colecțiilor, precum și de a sta ca mediator informațional al interdisciplinarității.
Aici vor găsi materiale și informații care să-i ajute în efortul de popularizare a Accesului Deschis.
Accesul Deschis are ca punct de pornire decizia părții sau părților care finanțează o activitate. Fără acest punct de pornire important Accesul Deschis nu este decât un deziderat. Agențiile, instituțiile, organismele și organizațiile care finanțează activitatea de cercetare sunt și părțile care ar trebui să aibe un interes direct în promovarea vizibilității rezultatelor ca efecte ale investiției. Vă oferim câteva materiale care să ajute procesul decizional pe calea Accesului Deschis.
Această secțiune este dedicată editurilor românești care doresc să se informeze cu privire la oportunitățile de publicare sau de diversificare a paletei serviciilor proprii prin includerea Accesului Deschis în propriul model de afaceri.
Dragi colegi în această săptămână veți auzi mai mult ca oricând știri privind Accesul Deschis. În ajutorul acțiunilor voastre am pregătit două materiale care printate ar putea să vă fie sprijin.

AfisSaptamanAccesuluiDeschis2013 AfisSaptamanAccesuluiDeschis2013eveniment
Primul material este afișul iar cel de-al doilea este pentru popularizarea evenimentelor. Pentru printare descărcați de mai jos materialele în format pdf.

Activitatea Consiliului European pe probleme de Acces Deschis.
Această categorie este dedicată eforturilor de popularizare, dezbatere și adoptare a principiilor, tehnicilor și tehnologiilor dedicate datelor deschise

La nivel european Accesul Deschis și Datele Deschise din cercetare se circumscriu unei noi paradigme menite să unifice înțelegerea diferitelor aspecte. Această nouă paradigmă poartă numele de Științe Deschise.